Fotoshoot Desbeck

Zondag 3 maart 2024 trokken onze leden er op uit naar de 'Fonderies Desbeck' in Hoeilaart. De ijzergieterij werd in 1908 opgericht door Ernest Desbeck om in te spelen op de toenemende vraag naar ijzerstructuren, onder meer voor de bouw van serres in de streek.

Later richtte zoon Albert Desbeck een mechanisch afwerkingsatelier op en werd de focus gelegd op stukken voor wegeniswerken en drinkwaterdistributie.

De riooldeksels van ‘Fonderies E. Desbeck Hoeilaart’ zijn alom bekend. In de hoogdagen werkten er zowat honderd mensen, maar ondertussen staan de gebouwen al meer dan tien jaar leeg.

Maar vooraleer deze gebouwen volledig ontmanteld worden om plaats te maken voor een jeugdfestival hadden onze leden de kans om een laatste maal kennis te maken met een stukje industrieel erfgoed van de streek.

Bron: gedeeltelijk HLN 5-01-24